You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Připravuji...

01. 03. 2013

Projekt Badatelé.cz  - Bádálek pro 1.stupeň

Sdružení TEREZA

Rozvoj badatelsky orientovaného vyučování  (BOV) v přírodovědných oborech na základních školách.

Hlavním cílem projektu je zavést do výuky takové metody práce, které podporují rozvoj badatelských dovedností žáků ZŠ.

Počátek projektu listopad 2012- pretesty

Ukončení projektu duben 2013 – postesty

Po postestech budeme ještě sledovat případný vývoj a vylíhnutí motýla z housenky ve vlastním insektáriu, což je lekce, kterou vymyslela a  zavázala se pro její žáky vytvořit  tř.učitelka Alena Stavělová. Moc rádi se podělíme s tímto sledováním se  4.A a oběma 5. třídami, kde p. uč. učí přírodovědu.

Od ledna se naplno projektu věnujeme v hodinách přírodovědy, dále v praktických činnostech a výtvarné výchově. Věnujeme projektu i svůj volný čas, což je domácí příprava a práce mimo vyučování.

Zpočátku jsme se hravou formou seznámili s pojmy : badatel, hypotéza, badatelský cyklus…, seznámili jsme se s kroky badatelského postupu. Už jsme se sami stali badateli, dokážeme vyslovit a ověřit hypotézu, prostě už víme jak na to….

K tomuto projektu jsme si vyčlenili celou zadní stěnu ve třídě. Projekt nás moc baví….

Některé z činností  v lednu a únoru na přiložených fotografiích.

Leden

  • Když se řekne „badatel“ 

Každý žák si připravil na kartičku odpověď na dvě otázky:

  • Co se ti vybaví, když se řekne badatel?
  • Jeho práce je?

Společné hodnocení odpovědí v kruhu na koberci. Hledání nejvýstižnějších odpovědí. Odpovědi nejvýstižnější označeny razítkem usměvavého Smolíka a vystavení odpovědí na nástěnku.

  • Hypotéza

Podobně jako s badatelem jsme se věnovali podrobně otázce : Co je to hypotéza?

  • Strom poznání

Do tvaru květu si každý žák napsal otázku, která ho zajímala. Otázky jsme připevnili do koruny stromu. Měli jsme čas na rozmyšlenou, vybrali jsme pouze osm otázek, které zajímaly nejvíce dětí ze třídy. Po té jsme se pokusili vyslovit ke každé otázce hypotézu a následně ji ověřit, zdali se nám potvrdí nebo vyvrátí. Když se nám podařilo vyložit si správnou opověď, s níž byla spokojena většina žáků, zaměnili jsme květ za jablko na důkaz toho, že sklízíme plody,  tedy se nám daří splnit to, co jsme si dali za úkol.

  • Otázka do balónu

Podobná pravidla jako u stromu, jen otázky byly zaměřeny na aktuální výuku přírodovědy, tedy na téma horniny a nerosty. Aby nám balon neklesal, odstraňovali jsme z něj splněné úkoly.

Únor

  • Neobyčejná květina

Tento úkol byl velmi zajímavý a hlavně k rozvoji vlastní fantazie, což děti zbožňují. Vymysleli a nakreslili jsme si každý svou květinu, která má neobyčejné schopnosti. Každý žák měl možnost fantazírovat podle libosti a do bubliny k vlastnímu portrétu tuto schopnost rostliny popsat.

  • Jak to chodí s chodidly

Žádné otázky, ale rovnou hypotézy: 

  • Chlapci mají větší velikost bot  než děvčata - ta se nám potvrdila.
  • Chlapci jsou větší než děvčata - ta se nám vyvrátila, neboť v naší třídě jsou chlapci v průměru o 2 cm menší než děvčata.

Tak jsme pokračovali,  jak je to u dospělých?

Naše hypotéza : Muži mají větší velikosti bot a jsou vyšší než ženy. Bádali jsme mezi našimi rodiči a hypotéza se nám potvrdila.

  • Hrochovy strasti a slasti

Seznámili jsme se k úžasnou knížkou Straka v říši entropie od Markéty Baňkové. Kniha obsahující fyzikální bajky ze života. Na základě ukázky, kterou jsme si z této knížky přečetli  „Hrochovy strasti a slasti“ jsme si udělali zajímavý fyzikální pokus.

 

Těšíme se na březen, co nás čeká…



Mateřská škola

Odloučené pracoviště
Zástupkyně ředitelky: tel. 733 322 839
E-mail: ms.prazska@zs5.svitavy.cz
Pražská 2A, 568 02 Svitavy

Základní škola

Ředitelka školy: tel. 733 735 788
Zástupkyně ředitelky: tel. 734 237 631
E-mail: skola@zs5.svitavy.cz
Sokolovská 1638/1, 568 02 Svitavy

Školní družina

Odloučené pracoviště
Vedoucí vychovatelka: tel. 730 194 911
E-mail: sd.prazska@zs5.svitavy.cz
Pražská 2A, 568 02 Svitavy