You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Připravuji...

NÁZEV PROJEKTU

RUKAVICE – ANEB RUKA NEJEN NA PSANÍ

ČÍSLO PROJEKTU

CZ.1.07/1.1.03/03.0009

ROZPOČET PROJEKTU

4 083 486,63 Kč (financováno z 85% z prostředků ESF a 15% ze státního rozpočtu ČR)

PROČ PRÁVĚ RUKAVICE?

Tento jinotaj je složený ze dvou slov RUKA a VÍCE. Jak již z názvu projektu vyplývá, je projekt RUKAVICE zaměřen na větší zapojení „rukou“ do výuky, nebo-li podpoření manuální gramotnosti žáků a návazně posílení zájmu o technické a přírodovědné obory.

DOBA REALIZACE PROJEKTU

1.11.2010 – 30.6.2012

STRUČNÝ OBSAH PROJEKTU

Projekt RUKAVICE je zaměřen na zvýšení kvality vzdělávání na Základní škole Svitavy, Sokolovská 1 prostřednictvím inovace a modernizace výuky a propojením s firemní praxí. Projekt by měl vést také k posílení zájmu žáků o přírodovědné a technické obory.
Hlavní činností projektu je zpracování nových metodických materiálů v předmětech pracovní činnosti, šití a vaření, globální výchova a výtvarná výchovy ve spolupráci s odborníky z praxe. V rámci projektu bude zrealizováno také nejméně 10 exkurzí, do realizace projektu je zapojeno 5 firem formou smlouvy o spolupráci.

Metodické knihy ve formátu pdf ke stažení.

Metodická brožura I

Metodická brožura II

Výstupy projektu tvoří:
  • brožura metodických materiálů pro posilování manuální zručnosti žáků (pracovní činnosti, šití, vaření) včetně o rozsahu 100 stran, interaktivního DVD,
  • brožura metodických materiálů pro výtvarnou výchovu a globální výchovu, o rozsahu 100 stran, včetně interaktivního DVD,
  • soubor nejméně 15 videozáznamů exkurzí,
  • 10 úspěšných absolventů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
CÍL PROJEKTU

Hlavním cílem projektu je zvýšit kvalitu vzdělávání na Základní škole Svitavy, Sokolovská 1 prostřednictvím inovace a modernizace výuky a propojením s firemní praxí.

Specifické cíle projektu jsou:
  • zvýšit zájem žáků o technické a přírodovědné obory,
  • zvýšit zájem žáků o uměleckoprůmyslové obory.
Cílů bude dosaženo realizací následujících strategických kroků:
  • Pořízení nezbytného vybavení výtvarny, dílny, cvičné kuchyně a vybavení pro globální výchovu.
  • Průběžné podpůrné vzdělávání pedagogických pracovníků.
  • Zpracování nových metodických materiálů manuálních činností, šití a vaření, environmentální oblasti a výtvarné výchovy ve spolupráci s odborníky z praxe.
  • Průběžné ověření nových metodických materiálů ve výuce.
  • Poskytnutí metodických materiálů pro další školy v Pardubickém kraji.
POTŘEBNOST PROJEKTU

Zdůvodnění potřebnosti vychází ze tří faktorů:

  • Absence metodických a didaktických materiálů

V přípravné fázi jsme provedli průzkum trhu vzdělávacích materiálů. Výsledky - seznam dostupné literatury včetně uvedení možností použití je zpracován v příloze č. 5.
Výsledkem našeho průzkumu je konstatování, že na trhu chybí zejména prakticky orientované metodické materiály pro pedagogy, které jsou vhodné pro použití při inovaci výuky v oblasti pracovních činností, šití, vaření, environmentální oblasti a výtvarné výchovy. Proto jsme se rozhodli vytvořit prakticky orientované metodické materiály, a to včetně zpracování pro interaktivní prezentaci.

  • Situace na trhu práce

Projekt vychází vstříc potřebám trhu práce. Provedli jsme analýzu trhu práce a porovnali nabídku volných pracovních míst s preferencemi další studijní cesty žáků.
Největší poptávka po pracovní síle je dle Úřadu práce ve Svitavách k březnu 2005 a březnu 2010 po těchto profesích:

  • pomocný odborný pracovník,
  • obsluhující pracovník,
  • kvalifikovaný kovodělník a strojírenský dělník,
  • úředník v obchodu a službách,
  • technici ve fyzikálních, technických a příbuzných oborech,
  • kvalifikovaní stavební dělníci, pracovníci příbuzných oborů,
  • obsluha stacionárních zařízení a montážní dělníci.

Tyto profese tvořily ve sledovaném pětiletém horizontu 50% volných pracovních míst. Situaci na trhu práce neodpovídá výběr další vzdělávací cesty žáků školy. V období 2005 - 2009 se absolventi školy hlásili zejména na:

  • ekonomické obory a obory služeb (21,5%),
  • technické obory středních škol (18,8%),
  • gymnázium (17%),
  • technické učňovské obory (14%),
  • ostatní obory (28,7%).
Návaznosti na strategické dokumenty

Projekt navazuje na Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Pardubickém kraji schválené, konkrétně cíle kraje v oblasti EVVO, ale také na Koncepci státní politiky pro oblast dětí a mládeže v letech 2007 - 2013 a Státní program EVVO v ČR


PŘÍNOSY PRO CÍLOVOU SKUPINU
  • SNÍŽENÍ POČTU ŽÁKŮ SDÍLEJÍCÍCH 1 ZAŘÍZENÍ PŘI VÝUCE:
    např. při vaření je stávající výuka realizována tak, že všichni žáci sdílejí 1 vařič, inovací učebny a pořízením 4 sporáků si bude moci vaření vyzkoušet KAŽDÝ žák/žákyně.
  • USNADNĚNÍ VÝBĚRU DALŠÍ VZDĚLÁVÁCÍ CESTY:
    žáci budou moci lépe poznat své silné stránky (inovace pracovního vyučování, vaření, atp., na exkurzích poznají firemní praxi, což jim usnadní výběr střední školy čiučiliště), budou motivováni ke studiu perspektivnějších technických oborů.
  • VYTVOŘENÍ PODMÍNEK PRO TVŮRČÍ VOLNOČASOVÉ AKTIVITY:
    nově vybavené učebny budou moci žáci využívat i v rámci volnočasových aktivit.
  • ZVÝŠENÍ ATRAKTIVITY UČIVA A MOTIVACE ŽÁKŮ K UČENÍ:
    inovace povedou ke zvýšení motivace žáků, atraktivity probíraného učiva.

Přínos pro cílovou skupinu pedagogických pracovníků:

  • jednoznačným přínosem je doplnění a rozšíření spektra znalostí a dovedností
  • zpracování metodických materiálů, vydání brožur a jejich distribuce na školy v Pardubickém kraji umožní seberealizaci jednotlivých pedagogů - metodiků, předávání nabytých zkušeností.
PODPOROVANÉ AKTIVITY
  • rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj s důrazem na environmentální oblast včetně realizace praktických (environmentálních) programů
  • vytváření podmínek pro implementaci školních vzdělávacích programů ve školách a školských zařízení, podpora aktivit metodických týmů, podpora pracovníků škol a školských zařízení
    zapojených do inovace ŠVP
  • zlepšování podmínek pro výuku technických oborů, včetně zvyšování motivace žáků ke vzdělávání se v těchto oborech
  • spolupráce institucí počátečního vzdělávání na regionální úrovni s aktéry na trhu práce (včetně zahraničních) s možností uplatnění inovativních forem spolupráce (např. stáže studentů/učitelů u zaměstnavatelů)
  • spolupráce institucí počátečního vzdělávání s místní a regionální státní správou a samosprávou s možností uplatnění inovativních forem spolupráce (např. zapojení škol do komunitního rozvoje)


Mateřská škola

Odloučené pracoviště
Zástupkyně ředitelky: tel. 733 322 839
E-mail: ms.prazska@zs5.svitavy.cz
Pražská 2A, 568 02 Svitavy

Základní škola

Ředitelka školy: tel. 733 735 788
Zástupkyně ředitelky: tel. 734 237 631
E-mail: skola@zs5.svitavy.cz
Sokolovská 1638/1, 568 02 Svitavy

Školní družina

Odloučené pracoviště
Vedoucí vychovatelka: tel. 730 194 911
E-mail: sd.prazska@zs5.svitavy.cz
Pražská 2A, 568 02 Svitavy